Відгoмoнілa пeршa в нинішньoму сeзoні вeликa туристичнa вистaвкa, мaю мaтeріaл для підвeдeння підсумків. Нe буду тягти кoтa зa xвіст, прoстo зaзнaчу вaжливий фaкт: нa UITT 2017 човен між двума берегами туризму: виїзним і внутрішнім досяг середини. Ця подія стала можливою завдяки поєднанню зусиль організаторів заходу, владних структур і громадських організацій в сфері туризму, які змогли в постмайданівські роки консолідувати всіх учасників українського ринку.
Пояснюю покроково. UITT завжди була выставкою, орієнтованою на виїзний туризм. Представники закордонних країн і іх українські партнери традиційно займали основну частину експозиції. В цьому році начебто все теж так. Не можна пройти повз величезний стенд Туреччини. Ця країна протягом значного періоду є гарним прикладом того, що туризм потрібно розвивати системно, не шкодуючи грошей. Не дивно, що вона стала найбільш доступною для подорожей і відпочинку наших співвітчизників, прийнявши в 2016 році мільйон українських туристів. Цей показник вдічі перевищив результати 2015 року.
Впадають в око чималенькі, колоритно оформлені площі Єгипта, Грузії, Болгарії, Білорусі, Албанії, Індонезії, Угорщини, Туреччини, Палестини, Індії, Шрі-Ланки, Об’єднаних Арабських Еміратів, Китаю та ін.
Відмінність цьогорічного туристичного форуму від попередніх полягає в тому, що представники українського турбізнесу продемонстрували, що вони теж не в тім’я биті. Вперше досягнуто бажаного паритету: 30 країн проти 30 міст і областей України. Для порівняння. В минулому році на весняній UITT було представлено 11 українских регіонів і міст, через півроку на осінній виставці UITM їх було 18. Маємо майже подвійне зростання. Про що це свідчить? Не доцільно вважати і говорити: у нас все так погано, так погано, треба зачекати, поки в державі все налагодиться, тоді й почнемо галузь розвивати. Життя так влаштоване, що подає неочікувані виклики (наприклад, Євробачення, яке «звалилося Києву на голову»), і ці виклики треба приймати. Тим паче, що генія у влади, з нерозривним зв’язком між словом і ділом, ми ще довго не дочекаємось. Треба починати чистити свої мізки і використати ситуацію на свою користь.
А вона сприятлива: співвітчизники починають відкривати Україну, її культурно-історичне надбання. Попит є. Алегорія з анекдотом. Працівникам грошей не платять, а вони на роботу ходять. Аналогічно: гарних доріг до туристичних об’єктів нема – а люди їдуть. І тут перше місце посідає якісна організація туру туристичною компанією: опрацьований маршрут, пропозиція пристойного закладу розміщення і харчування, комунікабельний і співчутливий керівник групи, компетентний екскурсовод. Створити настрій – саме в цьому полягає головне завдання організаторів турів в Україні. Задійте професійний чинник, і одержите прискорення обертів в’їзного і внутрішнього туризму.
Потрібен приклад? Він в мене є. У виставці приймала участь туристична компанія з Тернополя «Оксамит-КЛ». Турфірма відома, в першу чергу, організацією активного відпочинку, зокрема, сплавів по Дністру, паломницьких турів тощо. Я до чого? Хто мандрував по Тернопольщині, знає, які там дороги. Одесити сказали б – не фонтан. Проте… Нарікають, але водночас просувають у складі «Туристичної асоціації Тернопілля» бренд регіону, сприяючи розвитку туристично-рекреаційного потенціалу територіальних громад. На виставку вийшли з новим проектом "Дивен Край", координатором якого є засновник і керівник «Оксамиту» Лідія Королюк. Також запрошують жителів України в етногалерею «Спадок», виставивши на загальний огляд деякі автентичні зразки ужиткових речей. Гарно на душі стає від демонстрації народних звичаїв, ремесел.
Взагалі виставку в цьому році можна охарактеризувати, як емоційну. Не просто захід, а весняний "пожвавлювач" — дійство, де грають, співають, роздають подарунки.
Довідка. ХХІІІ Міжнародна туристична виставка UITT’2017: «УКРАЇНА — Подорожі та Туризм» працювала для відвідувачів з 29 по 31 березня. На офіційному відкритті були присутні Секретар Комітету Верховної Ради з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму Романова А.А., Директор Департаменту туризму і курортів Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Ліптуга І.Л., Заступник голови Київської міської державної адміністрації Резніков О.Ю. та інші посадові особи, представники дипломатичного корпусу таких країн, як Албанія, Болгарія, Індонезія, Білорусь, Єгипет, Грузія, Угорщина, Туреччина, Палестина, Індія, Китай, Об’єднані Арабські Емірати, Узбекистан, Сербія та ін. Докладніше на офіційній сторінці UITT (https://www.facebook.com/UITT.Kyiv/?fref=ts).Звісно, за пляжним сумками до турків стояли першочергово, але не меншою популярністю користувались і вітчизняні продавці турпродукту.
По-перше, покращився підхід до роботи з відвідувачами: розігрували путівки, проводили дегустації місцевих напоїв. По-друге, в багатьох випадках радували індивідуальне оформлення стендів і якісна поліграфія. Тобто, завдяки етнографічній складовій, яку задіяли представники з різних куточків країни, український блок розпрощався з посередністю і виглядав яскраво. Засмучує, що проігнорувала виставку морська Миколаївська область, мабуть, її керівництво не надало фінансування, зате великим здивуванням виявилася поява серед експонентів представників нещодавно перейменованого Дніпра. Участь в заході видалася цікавою і насиченою: семінари, презентації, обмін досвідом і запрошення до спільних проектів…
Взагалі, приємно зустрічати в виставочному павільйоні однодумців, які люблять нашу країну і мають велике бажання працювати над розвитком внутрішнього та в’їздного туризму. Серед них — туристична адміністрація Херсонської області. В минулому літньому сезоні Херсонщина прийняла понад три мільйони туристів, курортний сезон приніс до місцевих бюджетів понад 12 мільйонів гривень. В цьому році очікують більше. До речі, на період весінньо-літньої навігації 2017 авіакомпанією «Turkish Airlines Inc», яка здійснює рейси з Херсону, заплановано збільшення кількості рейсів в Стамбул до десяти за тиждень. Не думайте, що тільки «ми до них» літаємо, «вони до нас» теж. Лікуватися, відпочивати. Статистика свідчить, що в ТОР серед країн-відвідувачів Херсонщини -Туреччина, Ізраїль, Німеччина. Багатьох цікавить дитячий відпочинок на курорті Скадовськ. Безпосередньо Скадовський район представив на виставці оздоровчі, санаторні, дитячі заклади відпочинку, національний природний парк. Хочу відзначити, що Скадовську, як і іншим туристичним дестінаціям, надає допомогу «Асоціація гостинності» (голова правління Олександр Лієв). Ця громадська структура теж приймала участь у виставці своїм стендом і провела низку круглих столів.
Також актуальні конференції: «Туристичний сектор та цілі сталого розвитку» та «Смачна Україна: перспективи розвитку гастрономічного і винного туризму» провів Департамент туризму і курортів Міністерства економічного розвитку і торгівлі. Про круглі столи, семінари, конференції, та інші ділові і розважальні заходи, організовані лідерами туристичного ринку України та зарубіжжя, розповідати намарне. Їх не перелічити.
Висновок за результами роботи виставки. Зазначу, вона була організована бездоганно. Туризм після трьохрічного застою прокидається. Наважуся припустити, що це результат консолідації учасників вітчизняного ринку, який наближали, як могли, здорові сили у виборних, владних структурах, громадських організаціях і, звісно, творці якісного туристичного продукту.